Thursday 24 September 2009

EVS 6.9.09

Ungefär igår var det slut på BRC's on arrival seminar, och ungefär igår började även EVS's on arrival seminar.
Inget Oxford ännu, men gruppen vi var på BRC's seminarie så har splittrats, och de som åker till de norra delarna av Storbritannien har åkt iväg för att ha sitt andra seminarie någonstans norrut.
Skillnaden mellan de två olika seminariera, BRC's och EVS's (EIL, Experiment International Living, drar det) är det att BRC går igenom på projektnivå, alltså kan vi t.ex. fråga frågor som handlar specifikt om vårt eget projekt och så. Med EIL går vi igenom mer vad man som frivillig har för rättigheter och skyldigheter. Idag har vi dessutom gjort ett prov i arbetsplatssäkerhet, som vi haft lektioner om igår och idag. Healt and safety at work level one kallas certifikatet vi får, om vi klarar provet, och är väl säkerligen något motsvarande som työturvallisuuskortti i Finland :P Igår delades vi in i fyra grupper, och senare idag ska vi presentera de fyra länder som ingår i United Kingdom. Foton från det och rån de övriga dagarna ska jag försöka få upp på nätet så fort ja bara hinner. Stället vi är på, Guildford YMCA, ligger mitt i Guildford och här är allting på gångavstånd. En grej som är mindre bra är det att fönstret till mitt och min rumskompis rum vetter mot gatan, och redan klockan fyra på morgonen börjar rusningstrafiken och den slutar där vid tiotiden.Nåväl. Man vänjer sig. Och om man har öronproppar så går det nästan perfekt! :)
Så fort jag kommer till Oxford, på tisdag, är det registrering hos en NHS-godkänd (National Health Service) tandläkare och fixa till en tand som fått sig en törn, pga tyskt tuggummi. Efter det ska jag skaffa brittiskt telefonnummer.
Har haft problem med webläsare medans jag varit här, har prövat dem alla. Firefox, Chrome, Opera... Ingen av dem fungerar ordentligt. Så ni kan gissa vilken ja använder nu, och allt fungerar som det ska, hittills i alla fall. Lite genant att använda Explorer, men ska man ut på internet så ska man. Ikväll vankas det italiensk restaurang, men på meny fanns inget för mig, so I'm not going.
Måst hitt na aader ti jeit iställe...

No comments:

Post a Comment